Effie Awards dla kampanii „SM – walcz o siebie” zainicjowanej przez TELESCOPE

14 października 2013 roku ogłoszono listę laureatów konkursu Effie Awards na najbardziej efektywną komunikację marketingową. Wśród nich, jako zwycięzca w kategorii PRO BONO, znalazła się kampania społeczna „SM – walcz o siebie”, zainicjowana i realizowana przez agencję TELESCOPE dla Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, Fundacji NeuroPozytywni i Fundacji Urszuli Jaworskiej.

„SM – walcz o siebie” to kampania społeczna dotycząca stwardnienia rozsianego (SM), mająca na celu „odczarowanie” SM-u w świadomości Polaków jako choroby często kojarzonej z wyrokiem niepełnosprawności, a wręcz śmierci. Kampania ma już na swoim koncie tytuł KAMPANII SPOŁECZNEJ ROKU 2012 w kategorii ZDROWIE.

W ramach konkursu Effie Awards zgłoszone kampanie oceniano pod względem wnikliwej strategii, dopasowanej kreacji i ponadprzeciętnych wyników marketingowych. Każda kampania, którą miałam okazję realizować, była wyjątkowa. Jednak oprócz spełnienia wspomnianych zasad modelowej kampanii społecznej, sukcesem „SM – walcz o siebie” w dużej mierze jest współpraca wielu partnerów. To naprawdę niesamowite, że udało się zrzeszyć trzy organizacje pacjentów, tysiące osób z SM, środowisko lekarskie, biznesowe i oczywiście media, które w ramach partnerstwa wspierały nas komunikacyjnie mówi Malina Wieczorek, właścicielka agencji TELESCOPE. Naszym dodatkowym wyróżnikiem jest udział samych pacjentów w przygotowanych spotach i billboardach. Pokazując swoje twarze i opowiadając prawdziwe historie z zupełnie innej perspektywy – nie samej choroby, ale chęci realizacji pasji, aktywności zawodowej – dali przykład temu, że naprawdę warto o siebie walczyć i wykorzystywać szanse, jakie niesie życie.

Wśród wspomnianych wcześniej pacjentów, którzy wzięli udział w realizacji materiałów graficznych i spotów, jest Aleksandra Baranowska: Wiele osób wciąż ukrywa przed otoczeniem, że dotknęło ich SM. Wynika to ze stereotypowych opinii, że stwardnienie rozsiane zabiera ludziom szansę na normalne funkcjonowanie. Natomiast my, osoby biorące udział w kampanii i wielu innych pacjentów, jesteśmy doskonałym przykładem, że choroba to nie wyrok. Chcemy też pokazać społeczeństwu, decydentom i innym chorym, że właściwa, wcześnie rozpoczęta terapia daje realne szanse na ograniczenie skutków choroby.

Co udało się osiągnąć?
Przede wszystkim prawie co czwarty Polak zetknął się z kampanią „SM – walcz o siebie”, a sposób pokazania osób chorych na SM jako aktywnych, realizujących swoje pasje i plany zawodowe przyczynił się do spadku o 10% (z 38% do 28%) liczby Polaków postrzegających SM jako chorobę uniemożliwiającą podjęcie pracy.

Dodatkowo nastąpił ogólny wzrost świadomości istnienia choroby (z 31% do 34%), możliwości jej leczenia dzięki nowoczesnym lekom (z 76% do 79%) oraz spadła liczba Polaków przekonanych, że SM to choroba śmiertelna (z 58% do 55%).

Efekty medialne
Wartość pozyskanych mediów można szacować na ponad 5 mln złotych. W kampanię społeczną zaangażowały się zarówno stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i prasa, jak również firmy wynajmujące powierzchnie na autobusach, nośnikach typu billboard i citylight. Media zostały dobrane tak, aby przekaz kampanii docierał do określonej grupy docelowej – przede wszystkim osób młodych, u progu swojej kariery zawodowej, życia rodzinnego. Dodatkowo od początku kampanii funkcjonuje strona internetowa www.sm-walczosiebie.pl oraz Like Page na Facebooku, do którego dotychczas przyłączyło się ponad 6 tys. użytkowników. Myślę, że naprawdę jest czym się pochwalić – mówi Malina Wieczorek.

W działania na rzecz kampanii zaangażowały się:

  • Stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, TVP INFO; TVN, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo, TELE5, POLONIA1 oraz MULTIKINO, Benefit Multimedia, City Tv;
  • Rozgłośnie radiowe: TOK FM, Złote Przeboje, Roxy, Antyradio , Radio Merkury, McRadio, Radio Łódź, Polskie Radio Lublin, RadioVox, Radio Kolor, Radio PIK;
  • Prasa: Gazeta Wyborcza, Metro;
  • Firmy wynajmujące powierzchnie na autobusach, nośnikach typu billboard i citylight.

Za działania w Internecie była odpowiedzialna agencja interaktywna Eura7.