"Pisz, dopóki nie uwolnisz wszystkich"

10 sierpnia 2007, o godzinie 11.00 w samym sercu Warszawy (róg Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich) ruszyła kampania społeczna zwracająca uwagę na problemy więźniów sumienia.

"Tysiące ludzi jest więzionych za przekonaniaw miejscach ciaśniejszych niż to. Twój list może to zmienić. Pisz."

Celem kampanii "Pisz, dopóki nie uwolnisz wszystkich", było uświadomienie opinii publicznej, że problem więźniów sumienia, czyli osób więzionych z powodu swojej tożsamości lub przekonań,w dalszym ciągu występuje na dużą skalę na świecie.

10 sierpnia 2007 r. na rogu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich odbyła się akcja ambientowa, podczas której Amnesty International zachecało do podpisania apeli o uwolnienie 4 więźniów sumienia przetrzymywanych w więzieniach na Białorusi, Zimbabwe, Chinach i Wietnamie.

Na chodniku umieszczono specjalne naklejki obrazujące dramatyczną sytuację więźniów sumienia, przetrzymywanych w klaustrofobicznych pomieszczeniach. Przybyli na miejsce członkowie AI opowiadali szerzej na temat sytuacji osób, o których wolność zabiega organizacja, a także, w jaki sposób można pomóc – pisząc list do władz państwa, w których więzieni są ci ludzie.

"Poprzez działanie chcemy uświadomić Polakom, że problem więźniów sumienia - mimo upływu 45 lat naszej walki o poprawę ich sytuacji. Chcieliśmy jednocześnie pokazać, że sytuacja więźniów sumienia nie jest bez wyjścia i każdy z nas, za pośrednictwem wysłanego listu, może pomóc osobie na drugim końcu świata. Mamy dowody, że taki gest przynosi konkretny efekt - wolność ludzi. Docierają do nas informacje zwrotne o skuteczności takich akcji."

Więźniowie sumienia występują na każdym kontynencie i ich aktualna liczba jest praktycznie nie do oszacowania. Najczęściej są nimi dziennikarze, prawnicy i aktywiści działający na rzecz praw człowieka oraz opozycjoniści, skazani za krytykę władzy i działanie w organizacjach manifestujących swoje niezadowolenia z aktualnej polityki władz. Najczęściej więzieni są ludzie w: Chinach, Wietnamie, Iranie, Białorusi, Egipcie, Uzbekistanie, Turcji, Syrii, na Kubie. Około 16 600 więźniów sumienia zostało uratowanych do tej pory. Średnio w 1/3 przypadków udaje się pomóc, a wielokrotnie zdarza się, że autor listu o uwolnienie więźnia sumienia dostaje odpowiedź od władz kraju, do których pisał. Dowodzi to, że listy są czytane i brane pod uwagę.

Na specjalnej stronie www.amnesty.org.pl/pisz znalazły się opisy sylwetek 4 więźniów sumienia, o których uwolnienie zabiega organizacja. Można tam podpisać apel elektroniczny do władz danego kraju, domagający się uwolnienia a także pobrać treść listu do wysłania pocztą. AI zapewnia, że trafią do właściwych adresatów. Byli to:

Aleksander Kazulin

Miał odwagę wyrazić sprzeciw wobec reżimu Aleksandra Łukaszenki, za co stracił wolność na pięć i pół roku. Aleksander Kazulin, uznany za więźnia sumienia, do 2012 roku ma pozostać w więzieniu.

Shi Tao

Shi Tao-cyberdesydent, skazany na 10 lat więzienia za wysłanie przez Internet notatki o sterowaniu mediami w czasie obchodów upamiętniających masakrę na placu Tiananmen. W uwięzieniu Shi pomógł koncern Yahoo, ujawniając jego dane na prośbę chińskich władz.

Nguyen Van Ly: ksiądz-cyberdesydent

Nguyen Van Ly, 60-letni katolicki ksiądz, skazany na 8 lat więzienia za pomoc w stworzeniu internetowej petycji wzywającej do demokratycznych zmian w Wietnamie. Ojciec Ly został przez Amnesty International uznany za więźnia sumienia po raz czwarty w ciągu 20 lat.

Maureen Kademaunga: członkini opozycji studenckiej

Maureen Kademaunga jest członkinią kilku organizacji studenckich, działających na rzecz praw człowieka, rozwoju edukacji i poprawy warunków życia w Zimbabwe. Za udział w demonstracjach przeciw aktualnej, niszczącej polityce rządu w Harare, była sześciokrotnie aresztowana. W więzieniu była poniżana i brutalnie traktowana. Aktualnie, wraz z innymi studenckimi działaczami opozycyjnymi, oczekuje na kolejny wyrok.

Działania happeningowe wspierała kampania medialna przygotowana na nośnikach outdoorowych: citylighty na terenie Warszawy i Krakowa, a także banery internetowe przekierowujące do stron Amnesty International www.amnesty.org.pl/pisz.

Kolejnym etapem działań była reklama prasowa odwołująca się do wizerunków przywódców państw, w których łamie się prawa człowieka, m.in. Roberta Mugabe, Kim Jong IIa. Zaplanowano również intensywną komunikację public relations.

Czas trwania kampanii to: sierpień-październik 2007

Kampania znalazła szeroki oddźwięk w mediach:
informacje ukazały się w: Wiadomościach, TVN 24, TVP 1, TVP 3 , TV Biznes, Radiu PR 1, PR 3, RDC, TOK FM, PIN, BIS, Kampus, Gazecie Wyborczej , Rzeczpospolitej, Trybunie, Życiu Warszawy, Ekspresie Ilustowanym.

Informacje w internecie:
http://media.wp.pl/kat,25191,wid,9104632,wiadomosc.html?ticaid=14463
http://www.marketing-news.pl/message.php?art=11715
http://www.blog.mediafun.pl/index.php/2007/08/07/nosnik-ma-znaczenie/
http://zjadamyreklamy.blox.pl/2007/08/Pisz.html
http://media2.pl/rss/reklama-pr/26944-pisz-dopoki-nie-uwolnisz-wszystkich.html
http://mateoosz.wordpress.com/2007/08/07/kampania-spoleczna-dla-amnesty-international/
http://media2.pl/reklama-pr/26944-pisz-dopoki-nie-uwolnisz-wszystkich.html
http://www.polityka.pl/polityka/index.jsp?place=Lead25&news_cat_id=1094&news_id=226120&layout=16&page=text
http://www.amnesty.org.pl/
http://www.blog.mediafun.pl/
http://www.brief.pl/wiadomosci,info,21313,210.html
http://media2.pl/reklama-pr/26944-pisz-dopoki-nie-uwolnisz-wszystkich.html
http://www.ebiznes.pl/inf/2007/21129,Kampania_spoleczna_Amnesty_International_i_TBWA.php
http://www.marketing-news.pl/message.php?art=11715
http://news.mediarun.pl/news/id/22716/pisz,_dopoki_nie_uwolnisz_wszystkich
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,60488,4378216.html
http://www.media.com.pl/top_brandy.php?obj=4208

Banery internetowe znalazły się na portalach:
gazeta.pl, onet.pl, o2.pl, arbo media, ad.net

Layouty prasowe:
Newsweek, Elle, Magazyn Stary Browar, Eksklusive, Aktivist, Gazeta Wyborcza, Wysokie Obcasy, Metro, Forbes, Semestr, Głos Wielkopolski, Gazeta Krakowska, Gazeta Wrocławska, Dziennik Bałtycki, Dziennik Łódzki, Dziennk Wschodni, Ekspres Ilustrowany, Przegląd, Laif, Alex Magazine

WYNIKI AKCJI W INTERNECIE:

od poczatku sierpnia 160 659 wejść, 4 271 088 wywołań

Statystyki napisanych listów (z 27.08.07, start 10.08.07):
Van Ly 1232
Kademaunga 1614
Shi Tao 1465
Kazulin 1656


↑ wróć do case studies