SM – walcz o siebie

Stwardnienie rozsiane (SM) jest przewlekłą i jak dotychczas nieuleczalną chorobą neurologiczną.

U każdego chorego na SM mogą pojawić się inne objawy, np. zaburzenia wzrokowe, niedowłady, zaburzenia równowagi.

Zaledwie niewielki procent pacjentów ma szansę na leczenie nowoczesnymi terapiami, uznawanymi na świecie za standard „Tymczasem dobrze i szybko leczony pacjent ma ogromne szanse na w pełni normalne funkcjonowanie”.

Aż 32% społeczeństwa uważa, że osoby cierpiące na stwardnienie rozsiane są skazane na poruszanie się na wózku inwalidzkim, ponad połowa Polaków wierzy, że SM to choroba śmiertelna, a 36% ze muszą być na rencie. Stereotypy są tak bardzo zakorzenione w polskim społeczeństwie, że chorzy często nie przyznają się do swojej choroby, aby uniknąć negatywnych reakcji społecznych.

Większa wiedza na temat choroby może sprawić, że przynajmniej dla części osób temat ten przestanie być tematem tabu, co ułatwi rozmowę na temat SM.

We wrześniu 2012 dzięki inicjatywie Agencji Telescope oraz zaproszonych partnerów: PTSR, Fundacji Neuropozytywni i Fundacji Urszuli Jaworskiej rozpoczęto kampanię SM-WALCZ O SIEBIE

Cel kampanii:

  • Zbudować świadomość tego, że mimo iż SM jest chorobą przewlekłą właściwa terapia daje szanse na w pełni normalne funkcjonowanie
  • Przekonać pacjentów, że SM nie musi oznaczać wyroku, „Jeśli jest szansa, warto walczyć i nie można rezygnować.“

Kampania wystartowała 18 września konferencją prasową z udziałem min. guru neurologii prof. Krzysztofa Selmaja.

Po starcie kampanii, o zagadnieniu SM ukazało się ponad 10 artykułów, min.: w Gazecie Wyborczej, Gazecie Współczesnej, Głosie Wielkopolskim, Newsweeku.

Byliśmy obecni w telewizjach śniadaniowych: KAWA CZY HERBATA, DZIEŃ DOBRY TVN, POLSAT NEWS, TVP INFO, POŻYTECZNI PL.

Pozyskaliśmy bezpłatne emisje w:

  • TVP1, TVP2, TVP INFO – 154 emisji
  • TVN, TVN 7, TVN Style, TVN Turbo, TVN Meteo – 199 emisji
  • TELE5, POLONIA1 – 42 emisji
  • W MULTIKINO, Benefit Multimedia, City Tv,
  • Spoty radiowe były emitowane w TOK FM, Złote Przeboje, Roxy, Antyradio , Radio Merkury, McRadio, Radio Łódź, Polskie Radio Lublin, RadioVox, Radio Kolor, Radio PIK
  • Reklama na autobusach (AMS) – 24
  • Reklama na 610 nośnikach reklamy zewnętrznej typu billboard i citylight (AMS)
  • Reklama w prasie – 138 reklam w prasie
  • Banery w internecie

Kampanijne plakaty wyklejono w 106 Klinikach Neurologicznych, wolontariusze z terenu całej Polski rozklejali plakaty na uczelniach, w klubach w swoich miejscowościach.

Wartość pozyskanych mediów można szacować (wg Monitoringu Mediów, wyliczeń wg emisji) na prawie 5,5 miliona złotych.

W ramach kampanii powstała strona internetowa www.sm-walczosiebie.pl. Najciekawszą zakładką były NASZE HISTORIE, gdzie chorzy nadsyłali swoje historie życia. Przez pierwsze trzy dni zanotowano ponad 3,5 tysiąca wejść. Przez cały czas trwania kampanii zanotowano 19 767 wizyt.

Założono Like Page, który błyskawicznie polubiło wielu Facebookowiczów. Wśród nich zarówno osoby chore i ich rodziny jak i zdrowi ludzie (4 tys. fanów pod koniec kampanii)

Zorganizowano konkurs, w którym Facebookowicze mieli wymyślić imię dla Superbohatera będącego „maskotką” kampanii.

Jednym z elementów kampanii były działania WoM , kiedy w sieci pojawił się jakiś wątek dotyczący SM zakładaliśmy w tym miejscu konto i kierowaliśmy osoby rozmawiające na temat SM na stronę kampanii. Działania w internecie prowadziliśmy przy współudziale Agencji EURA 7.

W trakcie kampanii Fundacja Urszuli Jaworskiej rozpoczęła serię warsztatów dla chorych.

PODSUMOWANIE KAMPANII – badania DB MAISON:

  • Kampania sprawiła, że więcej Polaków ma świadomość, że SM można leczyć za pomocą nowoczesnych leków, a także iż osoby chore na Stwardnienie Rozsiane mogą pracować. W wyniku kampanii spadł także odsetek osób, które są przekonane o tym, że SM to choroba śmiertelna. Dzięki kampanii osoby chore na SM w mniejszym stopniu niż przed kampanią są postrzegane jako „skazane” na wózek inwalidzki
  • Po obejrzeniu kampanii aż 95% Polaków uważa, że powinno być przeprowadzanych więcej kampanii dotyczących osób na SM. 97% pytanych jest zdania, że państwo powinno bardziej wspierać osoby chore.
  • Prawie co 4 Polak zetknął się z kampanią (badanie grupa 1000 Polaków)
  • Polacy bardzo pozytywnie oceniają fakt, że kampania pokazuje iż mimo choroby można żyć aktywnie, rozwijać swoje pasje. Także pokazanie młodych, aktywnych osób sprawia, że przełamywany jest stereotyp chorego na SM.
  • Opinie chorych (z FB): „Kampania prostuje obraz chorych na SM. Osobom nie znającym specyfiki choroby SM kojarzy się wyłącznie z wózkiem inwalidzkim, a przecież wielu chorych żyje aktywnie i nie widać po nich choroby. Poza tym cała akcja tchnie optymizmem i daje nadzieję. Wreszcie czujemy, że nie jesteśmy sami.”
    „Mnie pomogła zburzyć stereotyp w mojej głowie. A to dla mnie cholernie dużo. Dziękuję, Wam wszystkim.”

Ogromnym sukcesem działań ubiegłorocznych wielu podmiotów skupionych wokół problemu SM, jest wprowadzenie do refundacji kolejnego leku na stwardnienie rozsiane.

Kampania społeczna SM-WALCZ O SIEBIE była prowadzona dzięki wsparciu finansowemu firm: BIOGEN, MERCK, NOVARTIS, GENZYME oraz ogromnemu wsparciu i zainteresowaniu mediów, za co w imieniu chorych bardzo dziękujemy.


↑ wróć do case studies